Strona główna > Aktualności |
Gospodarka odpadami12.12.2012
Gospodarka odpadami
12.12.2012Od dnia 1 stycznia 2012 roku obowiązują uchwalone w dniu 01
lipca 2011 roku przez Sejm RP zmiany w
ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Jej przepisy
dostosowują polskie regulacje do najwyższych ekologicznych standardów
wdrożonych w innych
krajach Unii Europejskiej. Wprowadzone zmiany
mają zapobiec obciążaniu gmin wielomilionowymi karami, jakimi te mogłyby być obciążone na rzecz Brukseli z tytułu niedostosowania przez
Polskę Prawa krajowego do wymogów unijnych.
Główna zmiana znowelizowanej ustawy, polega na obligatoryjnym przejęciu
przez gminy obowiązków właścicieli
nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, w zakresie gospodarowania
wytworzonymi przez nich odpadami komunalnymi. Przejęcie przez Gminę Lubraniec
obowiązków właścicieli nieruchomości w zakresie gospodarowania odpadami
komunalnymi, zwolni właścicieli nieruchomości z obowiązku podpisywania umów na
odbieranie odpadów komunalnych z podmiotami prowadzącymi działalność w tym
zakresie.
Od 1 lipca 2013 roku wyłoniona w przetargu firma zacznie odbierać od mieszkańców odpady komunalne w każdej ilości i każdego rodzaju .
Od 1 lipca 2013 roku wyłoniona w przetargu firma zacznie odbierać od mieszkańców odpady komunalne w każdej ilości i każdego rodzaju .
Nieprawdą jest, że koszty tych zmian poniesie tylko gmina. Otóż Sejm w
podjętej ustawie przewidział,, że obciążeni nimi zostaną w pierwszej kolejności
wszyscy mieszkańcy, którzy ponosić będą tak zwaną opłatę za gospodarowanie
odpadami komunalnymi.
Opłata za gospodarowanie odpadami będzie zależeć od liczby mieszkańców, od powierzchni nieruchomości, od zużytej wody lub od gospodarstwa domowego (ostatecznie zdecyduje o tym uchwała). Za wyżej wymienioną opłatę gmina będzie musiała pokryć wszelkie (wcale niemałe ) koszty odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów ,tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów oraz obsługi administracyjnej tego systemu. Nowe przepisy nakładają szereg obowiązków na urzędy gmin oraz mieszkańców.
Opłata za gospodarowanie odpadami będzie zależeć od liczby mieszkańców, od powierzchni nieruchomości, od zużytej wody lub od gospodarstwa domowego (ostatecznie zdecyduje o tym uchwała). Za wyżej wymienioną opłatę gmina będzie musiała pokryć wszelkie (wcale niemałe ) koszty odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów ,tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów oraz obsługi administracyjnej tego systemu. Nowe przepisy nakładają szereg obowiązków na urzędy gmin oraz mieszkańców.
Do obowiązku mieszkańców należy:
- złożyć do Urzędu deklarację zgodnie
z treścią podjętej uchwały,
- uiszczenie opłaty śmieciowej,
- wyposażenie
nieruchomości w pojemniki do zbierania odpadów komunalnych zmieszanych.
- organizacja przetargu na odbiór odpadów komunalnych
- zawieranie umówi na odbiór odpadów z przedsiębiorcą wyłonionym w drodze przetargu
- ustalanie w drodze decyzji wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla mieszkańców, którzy deklaracji we własnym zakresie nie złożą
- pobieranie opłat za wywóz odpadów
- egzekwowanie opłat w trybie odrębnych przepisów na zasadach analogicznych jak w przypadku podatków i opłat lokalnych
- prowadzenie rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości
- prowadzenie działalności sprawozdawczej w zakresie gospodarki śmieciowej
- kontrola przestrzegania i stosowania przepisów ustawy
- naliczanie kar pieniężnych
- prowadzenie działalności informacyjnej i promocyjnej
- zabezpieczenie środków w budżecie gminy na gospodarkę śmieciową
- uchwalenie regulaminu utrzymania porządki i czystości na terenie gminy
- określenie stawek opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi
- określenie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
- ustalenie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
- określenie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w
zakresie odbierania odpadów komunalnych i ich zagospodarowania.
- uszczelnienie systemu gospodarowania odpadami komunalnymi;
- rozwój „segregacji u źródła”;
- zmniejszenie ilości odpadów komunalnych, w tym odpadów ulegających biodegradacji, kierowanych na składowiska odpadów;
- zwiększenie liczby nowoczesnych instalacji do odzysku, w tym recyklingu, oraz unieszkodliwiania odpadów komunalnych w sposób inny niż składowanie;
- całkowite wyeliminowanie nielegalnych składowisk odpadów, a tym samym zmniejszenie zaśmiecenia lasów i terenów rekreacyjnych;prowadzenie monitoringu postępowania z odpadami komunalnymi;
- zmniejszenie
dodatkowych zagrożeń dla środowiska, wynikających z transportu odpadów
komunalnych z miejsc ich powstania do miejsc odzysku lub unieszkodliwiania,
przez podział województw na regiony gospodarki odpadami, w ramach których
prowadzone będą wszelkie czynności związane z gospodarowaniem odpadami
komunalnymi.
Aby
terminowo wywiązać się z ustawowego obowiązku wdrożenia nowego systemu
gospodarowania odpadami komunalnymi, Zarządzeniem Burmistrza Lubrańca nr 53/2012 z dnia 04 października 2012
roku został powołany zespół do wdrożenia
systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, który opracował projekt regulaminu utrzymania
czystości i porządku na terenie Gminy Lubraniec
Będzie on pierwszym i zasadniczym aktem prawa miejscowego, określającym
obowiązki wszystkich podmiotów, tj. gminy, właścicieli nieruchomości,
mieszkańców, podmiotów świadczących usługi w gospodarce odpadami. Podstawowym
zagadnieniem, określanym zapisami regulaminu, jest zakres selektywnego
zbierania oraz odbioru odpadów komunalnych, powstających na terenie gminy. W
obecnej chwili projekt opracowanego regulaminu został przesłany do państwowego powiatowego
inspektora sanitarnego we Włocławku, celem zaopiniowania.
Obecnie w Urzędzie Miejskim w Lubrańcu dobiegają do końca prace nad pozostałymi projektami uchwał wymaganych przepisami prawa, o których mowa wyżej.
Przed nami dużo pracy związanej z wprowadzeniem w życie założeń ustawy o utrzymaniu w czystości i porządku w gminach. Zmian jest bardzo dużo i dla mieszkańców mogą być one skomplikowane, dlatego od nowego roku Burmistrz Lubrańca rozpocznie kampanię informacyjną. Mieszkańcy, właściciele nieruchomości będą mieli okazję do poznania swoich praw, a także obowiązków w zakresie nowych opłat za gospodarowanie odpadami
Obecnie w Urzędzie Miejskim w Lubrańcu dobiegają do końca prace nad pozostałymi projektami uchwał wymaganych przepisami prawa, o których mowa wyżej.
Przed nami dużo pracy związanej z wprowadzeniem w życie założeń ustawy o utrzymaniu w czystości i porządku w gminach. Zmian jest bardzo dużo i dla mieszkańców mogą być one skomplikowane, dlatego od nowego roku Burmistrz Lubrańca rozpocznie kampanię informacyjną. Mieszkańcy, właściciele nieruchomości będą mieli okazję do poznania swoich praw, a także obowiązków w zakresie nowych opłat za gospodarowanie odpadami
metryczka
Wytworzył: Burmistrz Lubrańca (12 grudnia 2012)
Opublikował: Wojciech Przybysz (12 grudnia 2012, 11:56:41)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1115